De vis en het girafje | Schetsen & Schilderen

De vis en het girafje

Ik schilderde twee kleine werkjes. De vis en het girafje. Beiden met dezelfde verf, op hetzelfde papier en met dezelfde aanpak. Deze aanpak is een leuke manier om snel en simpel iets leuks neer te zetten. En vaak ziet het er achteraf dan nog ingewikkelder uit dan het eigenlijk is. Ik laat je zien hoe ik het deed.

Materiaal
Aquarelverf van Winsor & Newton
Aquarelpapier van Canson. 300g, cold pressed, 10,5 x 15,5 cm

 

 

 

 

 

 

 

Verder schetste ik met een vulpotlood van de Hema en gebruikte ik een penseel van de Action. Die blauwe zijn zo gek nog niet (zolang je ze op tijd vervangt).

Werkwijze vis

Allereerst zet ik een schets op met potlood. In deze schetst zorg ik dat drie dingen duidelijk te zien zijn te zien zijn als ik schilder.
1. De vormen en contouren van mijn onderwerp (waar begint en eindigt een vin of pootje).
2. Grote kleurvlakken (een lichtglans, een schaduwrand of een gekleurde gloed).
3. Structuur en witplekjes (schubben, girafvlekken etc).

De opzet van dit soort werkjes is een onderlaag met vrolijke kleuren. Dit zijn vaak kleuren die in het echt niet bij het onderwerp te zien zijn. Ik begin met een achtergrond kleur en laat vervolgens in het onderwerp vrolijke kleuren in elkaar vloeien. Daarbij houd ik rekening met de lichte stukken (die staan in mijn schets aan gegeven)

Vervolgens ga ik met een andere kleur er overheen. Nu ga ik de structuur schilderen, streepjes, vlekjes en ook de belangrijke kenmerken zoals de ogen. Deze bovenlaag bouw ik langzaam op, in meerdere laagjes. Ik bekijk telkens waar er nog iets donkerder, duidelijker of scherper moet worden neergezet net zo lang tot het beeld compleet is. Hoewel het minder opvalt krijgt deze laag ook meerdere kleuren, maar vaak kleuren die dicht bij elkaar liggen. Blauw, zwart en paarsblauwe tonen gebruikte ik bij deze vis. Vorig jaar schilderde ik ook al eens zo’n visje. Zelfde idee, zelfde opbouw.

Werkwijze girafje

Bij het girafje gebruikte ik precies dezelfde aanpak als bij het visje. Eerst de schets met dezelfde aandachtspunten. Daarna de achtergrondkeur en een basislaag – in het geval van het girafje roze- en toen de rest met de structuur van de vlekken. Ik maakte er een timelapse van.

 

Je kunt deze werkwijze op heel veel onderwerpen toepassen. Bij dieren geeft die gekleurde onderlaag een leuk resultaat, maar ook het kapsel van een portret krijgt een lading diepte mee als je frisse kleuren onder die structuurlaag schildert!

 

Bewaar en deel dit bericht!