Een onderwerp kiezen | Schetsen & Schilderen

Een schilderij maken begint met de keuze van het onderwerp. Het kan motiverend werken wanneer je makkelijk begint, dan kun je de lat steeds iets hoger leggen en door succeservaringen groeien. Maar als je niet snel uit het veld geslagen bent, en op zoek bent naar uitdaging dan helpt het je misschien om juist iets moeilijks te proberen. Hoe dan ook, kies iets waar je blij van wordt!

Van makkelijk naar moeilijk werken

Je resultaat is bij een plat schilderij altijd tweedimensionaal. Je onderwerp kan twee- of driedimensionaal zijn. Door de opbouw in moeilijkheid te herkennen kun je hier bewuster een keuze in maken. Van makkelijk naar moeilijk zijn de onderwerpen te verdelen in de volgende categorieen.

Het naschilderen van een eenvoudige tekening of eenvoudig schilderij (2D-2D).

Kies een schilderij waar je duidelijk kunt zien welke kleuren er gebruikt zijn en waar de donkere of lichte partijen zijn. Voor je schets kun je zelfs beginnen met overtrekken. Dat voelt misschien als sjoemelen, maar je zou eens moeten weten welke trucjes kunstenaars allemaal inzetten om tot hun resultaat te komen;). Wanneer je gekopieerd werk op internet wilt delen is het natuurlijk wel netjes om er even een bronvermelding bij te doen.

Het naschilderen van een foto of ingewikkeld schilderij (2D-2D).

Het is een voordeel wanneer je een foto als onderwerp gebruikt, omdat een foto heel realistisch lijkt maar in feite toch tweedimensionaal is. Het onderwerp -of het nou een mens, dier of stilleven is- is vastgelegd en verandert dus niet van hoek of verhouding. De kleur van het licht verandert niet en je kunt er zo lang over doen als je wilt. Bovendien kun je bij het opzetten van je schets nog steeds sjoemelen door over te trekken of afstanden te meten etc. Het is niet voor niets dat portretschilders ook vaak foto’s nemen van hun onderwerp om deze in hun atelier te gebruiken bij het uitwerken van een schilderij.

Het schilderen van een landschap of stilleven (3D-2D).

Wanneer je een landschap of stilleven schildert is je eigen beleving veel intenser. Bij een fruitschaal zou je er eerst rustig omheen kunnen lopen. Bij een landschap beleef je niet alleen het uitzicht, maar ook de geuren of het briesje van de wind. Deze beleving van je onderwerp zou in je voordeel kunnen werken. Toch is dit een stapje moeilijker omdat je nu echt zelf met een 2D-blik naar je onderwerp moet kijken om het goed over te brengen.

Het schilderen van een levend onderwerp zoals een portret (3D-2D).

Een onderwerp natekenen en schilderen terwijl het ondertussen kan bewegen is natuurlijk de ultieme uitdaging. De kunst is hier om in zo kort mogelijke tijd een schets op te zetten en het daarna te verdiepen door kleuren, licht- en schaduwpartijen te bepalen. Zoals hierboven al geschreven nemen veel portretschilders ook foto’s van hun onderwerp en werken ze hier later op hun gemakje mee verder in hun atelier.

Het zelf verzonnen onderwerp.

Deze categorie is wat lastiger in te schalen, omdat een zelfverzonnen appel een wereld van verschil is met een zelf verzonnen portret. Het voordeel van het zelf bedenken van je onderwerp is natuurlijk dat je resultaat altijd klopt en niet langs een meetlat wordt gehouden. Zonder voorbeeld kun je ook geen verschil ontdekken, behalve dan het beeld dat je in gedachten had.
Het nadeel is dat je ook moet kunnen bedenken hoe de kleuren reageren wanneer het licht vanuit een bepaalde hoek komt. Waar het licht op reflecteert en waar het schaduwen achterlaat om het geloofwaardig over te laten komen.

Bewaar en deel dit bericht!